À propos

Transport urbain/rural est un service de transport opéré par des chauffeurs bénévoles dédiés à combler les lacunes dans le transport des communautés urbaines et rurales du Nouveau-Brunswick. 

En tant qu’organisme de bienfaisance enregistré, notre mission est de fournir des solutions de transport sûres, abordables et fiables aux personnes âgées et aux familles à faible revenu. Les services de transport aller-retour sont offerts principalement pour les rendez-vous médicaux et l’accès aux banques alimentaires. 

Avec Transport urbain/rural, les personnes dans le besoin peuvent compter sur un service de transport fiable qui donne la priorité à leur sécurité et à leur bien-être. Nous sommes fiers de notre engagement à répondre aux divers besoins de nos clients avec compassion et efficacité. 

Nos chauffeurs

Chaque mois, nous dressons le profil d’un de nos chauffeurs bénévoles. 

Découvrez ces personnes formidables et les raisons pour lesquelles elles se portent volontaires pour aider les personnes dans le besoin au sein de notre communauté! 

JUILLET 2024 | CHRISTINE HUMPHREYS

JUILLET 2024 | CHRISTINE HUMPHREYS

Je m'appelle Christine et j'ai fait l'expérience de la vie dans les Maritimes pour la première fois à l'université, après quoi je suis retournée à Toronto....

JUIN 2024 | MIRANDA SHEPPHARD

JUIN 2024 | MIRANDA SHEPPHARD

Après avoir déménagé de l'Ontario à Shediac il y a 3 ans, j'avais du temps libre et le désir de faire partie de cette communauté. Je savais que je voulais...

MAI 2024 | JEAN FRIGAULT

MAI 2024 | JEAN FRIGAULT

Bonjours, Mon nom est Jean et je suis résident de Moncton depuis l'age de 6 ans. Après ma retraite en Juin 2022, je me cherchais une place pour faire du...

AVRIL 2024 | MONIQUE OUELLETTE

AVRIL 2024 | MONIQUE OUELLETTE

Je suis surprise de cet honneur.  Je suis infirmière retraitée et j'aime aider les gens à vivre mieux.  Mon rôle comme conductrice volontaire me permet de...

MARS 2024 | GASTON JOLICOEUR

MARS 2024 | GASTON JOLICOEUR

Après avoir pris ma retraite il y a deux ans pour la deuxième fois, nous avons déménagé au Nouveau-Brunswick. Cette fois, j’ai décidé de faire du bénévolat au...

JANVIER 2024 | TERRY SISSON

JANVIER 2024 | TERRY SISSON

L'opportunité de devenez chauffeur bénévole pour Transport Urbain/Rural s'est présentée il y a presque un an et j'ai pensé que c'était une bonne solution pour...

DECEMBRE 2023 | Anne Roussel

DECEMBRE 2023 | Anne Roussel

Je suis Anne Roussel, retraité depuis longtemps , mais j’avais besoin d’un défi pas trop demandant.  C’est ainsi que par l’entremise d’une amie, qu’on...

NOVEMBRE 2023 | Elsie Doucet

NOVEMBRE 2023 | Elsie Doucet

Bonjour, je m'appelle Elsie Doucet et j'habite à Moncton. En 1995, j'ai commencé à travailler pour UPS en tant que représentant du service client et j'ai été...

OCTOBRE 2023 | LOUISE TINGLEY

OCTOBRE 2023 | LOUISE TINGLEY

Salut! Je m'appelle Louise Tingley et j'habite à Riverview. Le jour d'Halloween 2023, je commencerai ma 7e année de retraite après 37 ans dans le secteur...

SEPTEMBRE 2023 | TED OLSEN

SEPTEMBRE 2023 | TED OLSEN

J’ai commencé à faire du bénévolat comme chauffeur le 1er août 2000, un an avant ma retraite. Je voulais faire quelque chose pendant la retraite car...

Notre Conseil administratif

James Brown

James (Jim) Brown
President

I am a licensed paramedic with 28 years experience and retired from the provincial ambulance service about 2 years ago. I am employed part-time at a private health care clinic in Dieppe NB, Medicalux Private Care. I provide all kinds of medical services with them, and I am responsible for managing their HCP (hearing conservation program). I travel all around our province and others in this capacity. I am also a hyperbaric oxygen therapy technician with them.

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I am involved with Saint John Ambulance and volunteer in all manners of what services they provide including: Instructor Trainer, First Aid & MFR instructor, CSUL (community service unit leader) of the Moncton 275 Brigade, member of the newly formed ERU Team (Emergency Response Unit), one of 25 federally regulated teams that respond to natural and man-made disasters. A Youth Group Leader with 15 years experience working with young people.
I am married to my wife Bea, of 22 years and have been friends for a great number of years prior. We both have 2 children each from previous marriages, and 5 grandchildren. We like to travel, tenting, hiking, enjoy our cats and ballroom dancing.
I was fortunate enough to be involved with one of the parent groups “Rural Rides” from the very beginning. Myself and several others were involved with the pilot amalgamation process that led to the successful formation of the current charitable organization “Urban/Rural Rides Inc.”
I am the current President of Urban/Rural Rides Inc and a volunteer driver. I work closely with our valued staff and sit on our Strategic Planning Committee/Bylaws Committee. I chair our Executive and Board meetings. I also enjoy meeting with other stakeholder groups and related conferences.
It is my greatest desire to see our services being established and provided for those communities still without affordable transportation and other transportation services to meet the demands of all New Brunswick.

Dave Gouthro

Dave Gouthro
Vice-President

DAVE GOUTHRO — Groupe Touchette, Moncton, New Brunswick, Canada
Non-Dealer, Wholesaler/Distributor
Markets: Wholesale
As distribution center manager for Groupe Touchette’s warehouse in Moncton, Dave serves in the company’s largest distribution center in Atlantic Canada. Always present and active in the building, Dave has built a strong diverse team of talented individuals.
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The Moncton facility consistently delivers strong safety metrics, strong sales volume and stands out as a leader in corporate social responsibility and community involvement. In 2022, Dave served as chairperson of the National Corporate Social Responsibility Committee, where he was able to increase community involvement and charitable giving nationally. For the past two years, he has been named to the Top 20 Leaders Under 40 by the local Chamber of Commerce relating to the Moncton facility and for his involvement with numerous charitable boards in the region. Dave is a foster parent turned adoptive parent who currently serves as Vice President to Urban Rural Rides a near province wide volunteer driver program, Chairperson to the SRS Regional Parent Teacher Association, Director for the Volunteer Center of Southeastern New Brunswick, Director for the Canadian National Institute for the Blind and Director for the Lions Club of Salisbury. Dave and his team over the last three years have contributed to multiple charities with a strong focus towards at risk youth & transportation, beginning a steal toe boot recycling program for youth entering the work force and raising over 5000 Christmas gifts for the children in the care of social service in the Greater Moncton Area.

Dave continually seeks to grow a platform of improving safety, inclusivity/diversity and corporate social responsibility within the industry.

Dan Matthews

Dan Matthews
Treasurer

A retired Meteorologist with 35 years of service with Environment Canada. Originating from Nova Scotia, he did his service in various locations in Canada before settling in Dorchester. Has an avid interest in volunteering and supporting his community. Dan Holds a position as Secretary of the Dorchester Lions Club.
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Aside from being a volunteer driver for Urban/Rural Rides, he serves as Treasurer on the board of directors.

He loves the interaction with the clients and has an opportunity to learn a lot of history and stories from this area as they travel to and from various appointments.

Diane Wilson

Diane Wilson
Secretary

Work: Retired. Volunteer at Salisbury Helping Hands, Inc. Food Bank and Urban/Rural Rides. Interests/hobbies: Enjoy travelling, crafts, reading.

I have been volunteering in the Secretary position of Urban/Rural Rides since 2019.

Kristin Shortt

Kirstin Shortt
Past-President

Founder of affordable transportation in Albert County, on executive committee for URR since its inception. Involved in all operational decisions and also part of the volunteer driver team. Passionate about our service and always trying to find new ways to ensure inclusiveness of people living in extremely rural areas, trying to find more ways to eliminate the hardship of isolation.
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Background, Information Science and Social Studies, Mayor of Alma for nine years on Council for fifteen plus years, member of executive Board for Hospice SENB, engaged in end-of-life care issues and coping with bereavement. Hobbies: travel, painting and writing, last published work “Flight into Dark Dawn”.
Normand Dupuis

Normand Dupuis
Board Member

Career in printing industry as management and sales for the past 50 years. Elected councillor for Memramcook Village in June 2021, which also requires the participation on several committees including one of which is for the past two years sitting on the Board of Directors for Rural Ride (attending meetings regularly, joining in with board discussions and offering ideas or opinions, voting on board matters, making motions).

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Previously volunteer for a nine year term on the Board of Directors of Foyer Saint-Thomas, 30 beds Licensed nursing home.

Family life with our 3 boys and 2 grandchildren has kept our family very involved in the sports environment. Presently playing pickleball myself is very enjoyable as a source of physical activity and socialization.

Gerald (Gerry) Forsythe
Board Member

Gerald (Gerry) Forsythe is a new board member to the Urban/Rural Rides organization.  A long-time Riverview resident, Gerry has always given back to his community.  After his retirement as a Commercial Sales Rep, he has volunteered much of his time with the Riverview Lions Club in various roles such as Secretary, President and Zone Chairperson with many roles in between.
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Even in his early days in The Valley of Nova Scotia where he was born and raised, he was an active member of the Kentville Fire Department and served in the West Nova Scotia Regiment. He and his late wife Evelyn moved to Riverview in 1971 where they raised their three children, two of which still reside in Riverview. Today, Gerry enjoys spending time with his grandsons playing crib, reading, and baking. Gerry enjoys helping others and is enjoying his time with Urban/Rural Rides.
Jason Gallant

Jason Gallant
Board Member

Jason joined the Board of Directors for Urban/Rural Rides in 2023. He is a devoted husband, dad of three adult children and a proud Grampie to one beautiful little girl.
Jason has had a lengthy career in the IT Industry and most recently holds the position of IT Manager for a leading Health Insurance Company in Moncton.
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In addition to his corporate career, he is also a Councillor for the Town of Salisbury and has been an active volunteer over the years. Jason is also a board member with the Volunteer Centre of Southeastern New Brunswick and with Touchstone Counselling Group.
His primary drive is to make a difference in any organization he’s a part of and is happy to be making a difference as a board member with Urban/Rural Rides.
Michelle Tupper
Michelle Tupy
Board Member

Michelle Tupy is originally from Australia and is currently the Chapter Director for Shelter Movers Greater Moncton.  She enjoys working with businesses and nonprofits to develop community relationships and believes that working together is the key to success.

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Urban/Rural Rides aligns with her beliefs, and she has enjoyed watching the organization grow in terms of processes and the areas that it covers. Accessibility should be afforded to every individual regardless of their circumstances.
Michelle Tupper

Heather Richards
Board Member

Executive Director of the Vestiaire St-Joseph Shediac Regional Food Bank

With over 35 years of experience in the not-for-profit sector, Heather has a passion for collaborating with her community to empower individuals to become the best version of themselves. 

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Heather is passionate about community and believes in the importance of the Urban and Rural Rides program as lack of transportation should not become a barrier to meeting one’s basic needs

Changer des vies un tour à la fois

« Ils me donnent l’impression que je compte »

Michael utilise Transport Urbain/Rural depuis plusieurs années maintenant. Il a dû faire face à une multitude de besoins médicaux et compte sur Transport Urbain/Rural pour son transport en ville pour ses rendez-vous.

« Ils (Elles) sont toujours gentils quand j’interagis avec eux – les conducteurs(trices) et le personnel. Ils sont à l’écoute et très serviables. Les conducteurs(trices) sont bénévoles. Ils (Elles) donnent de leur temps pour s’assurer que j’arrive à mes rendez-vous. Cela me donne l’impression que je compte parce que quelqu’un est prêt à donner de son temps pour m’aider. » dit Michel

« L’avantage de ce service va bien au-delà du trajet lui-même. J’ai beaucoup de problèmes de santé et je souffre constamment. Cependant, lorsque je suis dans la voiture en train d’avoir une conversation amicale avec un(e) conducteur(trice), je suis en quelque sorte distrait. Je me sens mieux. Ma douleur est moindre pendant un certain temps parce que j’interagis avec quelqu’un. » dit Michel.

Michael est l’une des nombreuses vies qui changent un trajet à la fois. En plus d’aider les gens à se rendre à leurs rendez-vous, une conversation amicale, une interaction avec quelqu’un et le fait de savoir qu’ils comptent suffisamment pour que quelqu’un prenne le temps de les aider contribuent grandement à améliorer la vie des personnes sans moyen de transport qui peuvent être isolées de personnes et services.

L’une de ces histoires est celle d’une femme de Shediac qui a reçu un diagnostic de cancer en phase terminale et qui avait besoin d’être fréquemment transportée à l’hôpital pour y être soignée. Il y a une pénurie de bénévoles à Shediac mais, en raison de la gravité du besoin, une conductrice a été amené d’une autre région pour assurer le transport vers les traitements.

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Les deux dames sont rapidement devenues amies et, à mesure que la santé du client se détériorait, la conductrice a cherché des moyens d’aider. Finalement, lors d’un voyage pour se faire soigner, la conductrice bénévole a appris que sa nouvelle amie ne quitterait plus l’hôpital et a été admise aux soins palliatifs. Tout cela se passait alors que les frontières provinciales étaient fermées en raison de COVID empêchant effectivement la famille du client de visiter ou d’aider de quelque manière que ce soit. L’incroyable bénévole a pris sur elle de rendre visite régulièrement à la cliente à l’hôpital et d’être son amie et son réconfort dans ses derniers jours. Le temps et les soins supplémentaires offerts par la bénévole ont profondément touché la cliente et sa famille qui n’ont pas pu être à ses côtés.

Parfois, le manque de transport n’est pas le seul obstacle à l’accès aux services. Un mercredi d’août, nous avons reçu une lettre par la poste d’une dame âgée vivant dans une région éloignée sans téléphone ni Internet, qui avait besoin de se rendre à la banque alimentaire. Notre service nécessite 48 heures pour réserver le transport et malheureusement, la lettre a été reçue le jour où elle demandait le transport.

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Pour compliquer encore la situation, sa banque alimentaire locale n’est ouverte que 2 heures par semaine, le mercredi et nous avions déjà raté cette fenêtre de temps. Notre coordinateur du trajet a essayé de contacter quelqu’un à la banque alimentaire pour voir si nous pouvions prendre des dispositions pour ramasser de la nourriture et lui en livrer car nous craignions qu’elle doive attendre une semaine de plus pour avoir accès à la nourriture. Elle a échoué.

Le mercredi suivant, une conductrice était dans ce secteur pour un autre trajet et s’est arrêté pour vérifier si cette cliente allait et lui a proposé de l’emmener à la banque alimentaire cet après-midi-là. Lorsque la conductrice est arrivée à la maison, le client n’a pas répondu à la porte mais la conductrice pouvait entendre la radio à l’intérieur de la maison. La préoccupation pour le bien-être de ce client a augmenté de façon spectaculaire. Après une conversation avec le coordinateur du trajet, il a été décidé d’aller de l’avant et de faire l’autre trajet, puis de retourner au domicile de cette cliente pour la revoir. S’il n’y avait toujours pas de réponse, un appel serait fait pour un contrôle de bien-être. Heureusement, lorsque la conductrice est revenue, la cliente a ouvert la porte. Elle était simplement sortie se promener. la conductrice a emmené la cliente à la banque alimentaire pour s’approvisionner. Plus tard, nous avons reçu une lettre de remerciement de la banque alimentaire félicitant notre conductrice et coordinateur des trajets pour s’être surpassé pour s’assurer que cette personne âgée isolée avait de la nourriture.

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